Kvalitet i kreativt mangfold

By Wood-Mizer, Deutschland

Kvalitet i kreativt mangfold

Rett bak firmaskiltet ved inngangen til Jan Nartens snekkerlokaler, i det lille trivelige lokalsamfunnet Stemmen i bydelen Rotenburg an der Wümme, vitner en imponerende, perfekt stablet haug med eikeplanker, at det her bearbeides ekte treverk. Tre som ikke kommer som sjelløse hyllevarer fra en av de større sagbrukene i Wismar eller Kösching, men fra denne regionen. Og at det skjæres her, direkte på stedet. Jan Narten er en sympatisk ung mann på 37 år. Med en blå lue på hodet og et vennlig på leppene kommer han meg i møte meg når jeg ankommer, og inviterer meg på en omfattende rundtur i den ryddige virksomheten hans. Jan Natten liker spesielt godt å bearbeide de påfallende store stammene, som er stablet lenger inn i firmalokalene. Noen ganger er det likevel en reell utfordring å hente dem ut fra skogen eller frakte dem på ulendt terreng. Dette krever oppfinnsomhet og dyktighet. Det virker som han er velsignet med begge deler.

 

Ryddig plassert treverk til lufttørkingRyddig plassert treverk til lufttørking
Ryddig plassert treverk til lufttørking

 

Han innså tidlig at nesten ingen var interessert i de store emnene. Transporten er for kostbar, og den videre bearbeidingen er for omfattende. Men ideen om å bearbeide stammer med en diameter på drøye 140 cm, og som veier et par tonn, har to store fordeler – de er relativt rimelige å få tak i, og de muliggjør usedvanlige produkter med stor verdiskapning. Men la oss starte fra begynnelsen. Etter læretiden våget han allerede som 20-åring å ta spranget inn i det selvstendige og jobbe som underentreprenør i forskjellige firmaer, hovedsakelig med monteringsarbeid. Han lærte mye i løpet av denne tiden. Gjennom årene førte imidlertid det høye arbeidstrykket, de ofte stressende hverdagsrutinene og uregelmessige måltider mellom slagene ført til problemer, som fikk stadig mer negativ innvirkning, til han en dag innså at dette måtte ta slutt. Dermed fant han tilbake til snekkerverkstedet, til råvaren tre i sin skjønneste form, til treet. En skolekamerat, som nå er skogforvalter, sa en dag: «Hvis jeg noen gang bygger et hus, skal du bygge meg et kjøkken i or.» Den gangen var det bare en ting de pratet om over en øl. Men da det fortsatte å dukke opp i samtaler, besluttet de en dag å lage kjøkkenet av or, skåret av dem selv. Siden selve tilskjæringen naturligvis måtte utføres, måtte de finne et egnet sagbruk.

 

Eikestammene med en diameter på nesten 140 cm er saget med en svært lav fremføringshastighet.Eikestammene med en diameter på nesten 140 cm er saget med en svært lav fremføringshastighet.
Eikestammene med en diameter på nesten 140 cm er saget med en svært lav fremføringshastighet.

 

Løsningen på dette problemet fant han i et videoklipp på YouTube i form av en Wood-Mizer LT20. I 2015 satte han opp en elektrisk utgave av maskinen i en hall og begynte med økende entusiasme å produsere tømmer til møbelbygging i eget firma. I 2020 kjøpte han først en motorsag med et tilsvarende langt sagblad til de aller største diametrene. Grunnet et stadig voksende trevarelager måtte også lokalene utvides. Det samme gjaldt antall ansatte og maskinparken. En solid sidelaster flyttet nå de tunge tømmerstokkene. Det nyskjærte treverket tørker først i luften, og stables senere i fire store, lavtliggende lastebilhengere, som så kobles til et biogassanlegg for sluttørking når tiden er inne. I firmaet bygger Narten alle slags møbler kundene ønsker – fra TV-bord og vitrineskap til skreddersydde kjøkken. Og de er med under hele planleggingen. Alle detaljer drøftes. De bestemmer ikke bare modellen, men også plankene skapet, bordet eller sengen skal lages av. Man kan til og med ta med trær fra egen hage. Hans begeistring for arbeidet er smittsom, og forholdet mellom kunde, snekker og produkt utvikler seg deretter. Inntil for ett år siden ble de store og sterke bordplatene med naturlig løpende kanter fremdeles nøye utskåret fra de enorme stammene med en motorsag, og etter tørking i opptil 26 timer samt flere dagers arbeid slipt myke med en parkettsliper. Den jobben har 2021 vært overtatt av Wood-Mizer LX250, som nå skjærer tykke biter med en diameter på opptil 140 cm. Søsteren – overflatefreseren MB200 SlabMizer – kan likeledes bearbeide bredder på opptil 140 cm. Nå plasserer den gamle sidelasteren stammene, som veier flere tonn, på den lave sagbunnen til LX250, som sagen deretter uten særlig fysisk innsats fra nesten fire fingre (til styrespaken og potensiometeret) sager til perfekte planker. Bruken av SlabMizer raffinerer deretter overflaten i én arbeidsoperasjon. En betydelig forbedring i selskapets produktivitet.

 

SlabMizerSlabMizer
Med SlabMizer kan treverk også bearbeides i harpiks.

 

Den siste slipningen tar da kun kort tid. Jan Narten kjenner opprinnelsen til hver eneste stamme i selskapets lokaler. Hvis kunden ønsker det, kan de tilsvarende koordinatene brennes inn i møblene de lages til ved hjelp av en laser. Med en smarttelefon i hånden kan kunden besøke stedet der sengen, bordet eller kjøkkenet en gang var et tre. En meget attraktiv ekstratjeneste for kundene. Et annet viktig råmateriale for møbelproduksjonen er avfallstre fra riving av bindingsverkshus, eldgamle trebroer og andre kilder. Kjøpet av LT20, som kun skjærer et smalt snitt med de prisgunstige og smale sagbåndene, har også her fått vist sin verdi. I håndteringen av det verdifulle avfallstreverket kan Narten sammenlignes med en god kokk. Det er stort seg ingen rester som må kastes. Nesten alle deler og rester utnyttes. De kan finnes i den påfallende annerledes utformede rammen til et rustikt speil, eller som det siste stykket av puslespillet i en struktur av gammelt tre, som deretter festes med epoksyharpiks for å danne en bordplate. Et omstendelig arbeid som ikke tilgir noen feil og kun oppnår priser i det høye firesifrede prisområdet, dersom utførelsen er perfekt. Dermed sørger han svært nøye for at det innstøpte treverket ikke drukner helt i harpiksen, men derimot bevarer en håndgripelig struktur. En helt spesiell effekt som er behagelig merkbar under stryketesten. For Narten er ikke et bord bare et bord, men et møbel som bringer folk sammen – for å spise, å leke, å tilbringe tid med hverandre. 

 

En del av showrommet. Her blandes ferskt med gammelt tre, bruksmøbler side om side med kunst.En del av showrommet. Her blandes ferskt med gammelt tre, bruksmøbler side om side med kunst.
En del av showrommet. Her blandes ferskt med gammelt tre, bruksmøbler side om side med kunst.

 

Denne filosofien gjennomsyrer hele hans virke. Og den gnisten smitter. For ham er estetikk og kvalitet i fokus under kundesamtalen, ikke prisen. De som først og fremst er interessert i det, henviser han da også til møbelindustrien. Suksessen viser at han har rett. Soverommene hans er velvære-oaser av eik, or og sveitsisk furu. Sengene hans er helt fri for metaller helt ned til rammeinnsatsene. Ingen skruer, ingen skinner, ingen klemmer. 

 

Kunden kan selv velge treverk til ønskeprosjektet.Kunden kan selv velge treverk til ønskeprosjektet.
Kunden kan selv velge treverk til ønskeprosjektet.

 

Firmaets showrom befinner seg på tomten til den ubrukte rasteplassen og noen ganger til og med i Nartens bolig. Men all den tid dette føltes som et mangel, har det nå vist seg å være et kvalitetstrekk, for noen ganger etter jobb er det stadig en konsultasjon i hans private rom. Denne åpenheten, den kreative allsidighet og hans kjærlighet til arbeidet skaper den tilliten som skiller snekkeren Jan Narten fra mange andre foretak. Og det forklarer også firmalogoen hans: «more than wood».